ROCKET BEAN ROASTERY, jeb, KULTA VIETA LATVIEŠU GAUMĒ.
Šodien pār mani
pēkšņi nāca apskaidrība!
Sapratu, ka savā būtībā esam , kā lai to maigāk pasaka.... vientiesīši.
Nē, nē, ne jau Jūs, eksperti ar lielo burtu, kas visu (saistītu ar
ēdienu) tik labi zina un saprot un eksponējās visur kur vien var, un gozējās
gan recepšu žurnālu, gan pavārgrāmatu lapās, gan lielveikalu pārtikas un
saimniecības preču nodaļās, gan gatavo, gan vērtē, gan konsultē, gan....
Bet mēs, parastie cilvēki, kas acīmredzot zina un saprot no pareizi pagatavota ēdiena krietni mazāk, kas lielāko daļu savu zināšanu un saprašanu smeļas no Jūsu komentāriem, aprakstiem, recenzijām un viedokļa.
Tāpēc vairākkārt lasot vai dzirdot sajūsmas pilnos stāstus par kārtējo kulta
vietu, mēs savās galvās jau nostiprinām šo viedokli un esam gatavi tam akli
sekot.
Mēs apēdam to, ko mums dod un sajūsmā spiedzam, cik forši, cik garšīgi, cik
inovatīvi un moderni, cik neredzēti un īpaši! Jo tā taču teica ........,, jo tā
taču bija rakstīts ......,!
Bet kā tad paliek ar mūsu pašu viedokli, garšas izjūtu, gaumi? Vai tiešām tā
esam pieraduši iet pavadā, ka aizmirstam, ka katram no mums ir tiesības uz
viedokli, attieksmi un sajūtām.
Tādas domas mani apsēda šorīt, kad pilnīgi nejauši, nonācu brangi izslavētajā, par kulta vietu nodēvētajā "Rocket bean roastery".
Vispirms jau pati par kulta vietu kļuvusī Miera iela. Ēkas neuzkrītošā fasāde ar lieliem logiem, kas rada patīkamu plašuma sajūtu un iespēju vērot garām skrienošās dzīves ainiņas. Telpa patīkama, plaša ar industriālu pieskaņu, rada sajūtu, ka tik pat labi varētu atrasties in London or New York. Šeit ienākot pārņem tāda dīvaina brīvības sajūta! Jūties jauns, moderns, atraktīvs!
Telpā tik daudz dažādu cilvēku - dažiem ir pārrunas, citi apkalpo klientus, citi gatavo kafijas, bet neviens nepievērš uzmanību atnācējiem, jo visi taču ir tik aizņemti un acīmredzot uzskata, ka katram, kas šeit atnāk ir jāpārzina šeit valdošā kārtība - vai jāsēžas pie galdiņa un jāgaida viesmīle, vai jādodas pie letes un jāpasūta tur, vai šeit ir tikai kafija un uz letes redzamie kruasāni vai arī kāds nopietnāks ēdiens...
Var just, ka starp darbiniekiem trūkst koordinācijas un šajā sakarā rodas neliels pārpratums ar pasūtījumiem, jo pirms pie mums pienāk viesmīle, esam jau veikuši pasūtījumu pie letes un rezultātā saņemam dubultu pasūtīto kafiju daudzumu.
Tātad, viesmīle atnes divas dzērienu kartes - viena no tām ar plašu kafiju klāstu, otra ar sulām, bezalkoholiskiem dzērieniem un "Importa" limonādēm, , kā arī brokastu ēdienkarti.
Uzreiz jāsaka, ka ir brīnišķīgi, ka eksistē šādas vietas, kas izglīto un paplašina mūsu redzesloku un saprašanu kafijas pasaulē. Mūsu izpratnē par kafiju ir daudz balto plankumu. Mēs nesaviebjoties varam dzert kafiju jebkur - benzīntankos, kioskos, grāmatnīcās. Mēs dzeram latte, jo tas ir moderni, mēs espresso saucam par ekspresso un nesaprotam, kāpēc to ielej tik maz!
Bet kas tālāk? Ar kādu domu eksistē šāda vieta? Ar domu par kafiju? Labi, var ienākt iedzert kafiju, pasēdēt, papļāpāt? Bet cik ilgi, cik bieži?
Un te mēs nonākam pie ēdiena, par ko ir dzirdētas neviennozīmīgas atsauksmes no līdzcilvēkiem, sākot ar ak dievs cik labi un beidzot ar pilnīgs .........!
Šoreiz brokastis. Brokastu karte nav no plašajām - dārzeņu salāti ar holandes mērci (EUR 4), plaučola (EUR 5) (saprotu, ka tas laikam tāds vietēja mēroga latviskots nosaukums, bez čaumalas vārītai olai), ar salātiem un holandes mērci, lauku plaučola ar dažādām piedevām un atkal ar holandes mērci (acīmredzot pavārs pagatavo šo mērci tik izcili, ka visur vēlās to pievienot) (EUR 5-7), divu veidu maizes ar piedevām (EUR 4-5) un brokastu muslis (EUR 5).
Mūsu izvēle krīt uz plaučolu ar dārza zaļumiem, tomātu, un .... holandes mērci. Pirmais ko ieraugu ir kaudze ar salātu lapām un kāda rozīgas nokrāsas mērce, kas reāli atsit tūkstošsalu mērces izskatu un kā vēlāk izrādījās arī garšu.
Es zinu kas ir holandes mērce. Tā ir franču mērču klasika, parasti ūdens peldē gatavota, skaistā dzeltenā krāsā, pabiezas krēmīgas konsistences un ar patīkamu garšu un aromātu. Tā brīnišķīgi sader ar bez čaumalas vārītām olām, sparģeļiem un steiku.
Iespējams, ka pasniegtā bija kāda īpaša variācija par tēmu, bet tad nevajag maldināt cilvēkus saucot to citā vārdā.
Bez salātu lapām un mērces, uz šķīvja bija tomāti, kas kā noskaidroju pie viesmīles, kam pēc informācijas bija jāgriežas virtuvē, bija mērcēti vai marinēti etiķī un rezultātā ieguvuši sāļu, etiķainu, tiešām ļoti nepatīkamu garšu un plaučolas, iespējams, ka divas, to precīzi nepateikšu, jo meklējoties pa šķīvi, tās bija pārdūrušās.
Otrs ēdiens - rudzmaize ar biezpienu, tomātu, dārza zaļumiem un šproti.
Šis ēdiens izskatās tieši tāpat kā iepriekšējais - kaudze ar salātu lapām (kas acīmredzot skaitās dārza zaļumi) un zem tām paslēpusies rupjmaize ar biezpienu un šprotēm. Iespējams, ka šādā veidā pavārs mēģina radīt intrigu - kašņājies pa lapām līdz pēkšņi - wau - šprotes!!!
Ēdiens bez pārsteiguma un garšo tik pat primitīvi kā izskatās. Kā maize ar biezpienu un zivi. Domāju, ka jāpārstāj gaidīt brīnumus un vienkārši jāpriecājas, ja ēdiens ir ēdams. Un tāds šis bija, ja neskaita tos šķebinošos etiķainos tomātus.
Un tagad uzdevums. Atrodi trīs atšķirības šajos divos, dažādajos ēdienos.
To varētu saukt - brokastis/vilšanās. Iespējams, ka pusdienās ir labāk, lai gan šajā sakarā ir dzirdētas arī ne tās glaimojošākās atsauksmes gan par porcijas lielumu, gan cenu, gan "pārsteigumu", kad nezini ko tieši šodien ēdīsi un sanākt var visādi.
Padzērāmies divas dažādas latte (240 un 350ml) EUR 3-4, espresso , ar saldētu/ uzceptu kruasānu ( EUR 1,00) un "Fentimans" atspirdzinošo plūškoka dzērienu ar maigu ziedu aromātu un augļu sulīgumu (EUR 3,50 / 275ml) ļoti dārgi pat par šādu reklāmas prozu .
Lūk tā. Ko varu piebilst?
Vispirms ir jārevidē ēdienkarte. Pavāram, kas sevi mēdijos ir pieteicis kā "garšu mākslinieku" ir jānolaižas uz zemes, jāapsēžas un jāpadomā par to, ko īsti viņš vēlās pasniegt saviem klientiem.
Daudzajiem, dažāda līmeņa darbiniekiem vajadzētu atrast citu vietu, kur kārtot un risināt savas savstarpējās "štelles", lai apkalpojošais personāls vairāk uzmanības varētu pievērst klientam.
Bet par kafiju lietām, cepuri nost! Malači!
Un paldies visiem, kas lasa. Baudiet atvasaru un dzeriet vairāk ūdeni. Tas palīdz organismam!